Jak pracujemy w Kilimandżaro?


onas
  • na początku roku szkolnego tworzymy 8-10 osobowe grupy wiekowe (dzieci w wieku od lat 3 wzwyż),
  • początek pracy to: integracja zespołu, stworzenie wspólnych norm i zasad oraz taki rodzaj zabawy, który zainspiruje do współpracy nawet najbardziej opornych,
  • rozwijamy ekspresję ruchową przy dobrej muzyce,
  • przedmioty codziennego użytku stają się dla nas masztem, kierownicą i przyciskiem rakiety, a sala: wyspą, planetą, statkiem, wodospadem itp.
  • początek zajęć to szukanie odpowiedzi na pytania: jak się dzisiaj czujesz? z jakimi emocjami przychodzisz? co się u ciebie wydarzyło?
  • nie ma złych odpowiedzi, każde pytanie i problem może nasuwać wiele różnych rozwiązań, dlatego każdy ma szansę omówić swój pomysł na forum grupy,
  • mówimy, słuchamy, konstruujemy, tworzymy, opowiadamy, zamieniamy... nie nudzimy się, za to dobrze się bawimy (zobacz: Galeria zdjęć),
  • organizujemy spotkania dla rodziców, w trakcie których omawiamy pracę i charakterystykę grupy,
  • zajęcia trwają od września do czerwca i kończą się bardzo uroczystym podsumowaniem- każdy z uczestników otrzymuje dyplom i medal, ponieważ każde dziecko jest dla nas zwycięzcą.

Dla Rodziców

 Biegamy, wycinamy, lepimy, ugniatamy,

powtarzamy… Dlaczego?

 

Jak sprawić, by nasze dziecko było szczęśliwe, mądre i zadowolone? Dlaczego warto zadbać o jego pełny rozwój: emocjonalny, społeczny, fizyczny, intelektualny?

Każde małe dziecko jest jak Leonardo da Vinci. Ciekawe świata, bacznie obserwujące przyrodę, zafascynowane matematyką (tak, tak, choć może trudno w to uwierzyć!), każde dziecko posiada też niezwykłą zdolność  plastycznego wyrażenia swoich codziennych doświadczeń i emocji. Bez trudu skonstruuje maszynę, która po przyciśnięciu odpowiedniego przycisku wystartuje w przestrzeń kosmiczną.

Rozwijamy zdolności dzieci i bogacimy ich wiedzę poprzez:

  • Czytanie książek – codziennie, dzięki temu stymulujemy rozwój zmysłu słuchu i rozbudzamy wyobraźnię.
  • Naukę czytania, rozpoznawania kształtów liter – dzięki temu  ćwiczymy spostrzegawczość i umiejętność dostrzegania analogii.
  • Naukę matematyki w zabawie: czego jest więcej? Kto jest pierwszy? Ile jest rysunków?  Wpływamy w ten sposób na rozwój logicznego myślenia, a tym samym na kształtującą się inteligencję.
  • Słuchanie dobrej muzyki: rytm, dźwięk i wyobraźnia. Rozluźnienie, rozładowanie napięcia i rozwój koordynacji ruchowej.
  • Dbanie o kondycję fizyczną – ruch sprawia, że w mózgu tworzą się połączenia neuronalne decydujące o sprawności procesów umysłowych.
  • Rozwój emocjonalny – tylko umiejętność rozpoznawania własnych emocji i uczuć innych ludzi daje szansę na udaną współpracę w grupie, poczucie zrozumienia i pewności siebie oraz poszanowanie drugiego człowieka.
  • Dbamy o pielęgnowanie wszystkich zmysłów:  doświadczanie świata wszystkimi zmysłami powoduje, że odbieramy więcej przyjemnych doznań: jak pachnie mój dzisiejszy podwieczorek? Co usłyszałeś w ciszy?

 

Wpływ zabawy, powtarzania i doświadczania na późniejsze zdolności i osiągnięcia, czyli co dzieje się w mózgu.

 

Dla pełnego rozwoju połączeń między neuronami, dla przepływu impulsów między nerwami potrzebne są coraz to nowe doświadczenia i czynności wykonywane przez dziecko. Aby droga przepływu impulsów utrwaliła się i rozszerzyła, czynności te muszą być wielokrotnie powtarzane. W późniejszym wieku po tych połączeniach przepływać będą impulsy odpowiedzialne za efektywne uczenie się matematyki, języków obcych, historii…

Ryc.1. Komórka nerwowa zwana neuronem. Noworodek posiada ich 100 miliardów!

Ryc.2. Fragment połączeń nerwowych powstałych w mózgu dziecka niestymulowanego – mało połączeń (1); dziecka poddawanego stymulacji – dużo połączeń (2).

Oprac. Monika Szopińska, na podstawie: „Naucz małe dziecko myśleć” K. Rojkowska.